Tietoa meistä

Anarkistimartat ry. perustettiin Minna Canthin (1844-1897) syntymäpäivänä 19.3.2007.

Anarkistimartat tekevät mitä kulloinkin haluavat - rakentavassa ja spontaanissa hengessä. Oli se sitten perinteistä marttatoimintaa sukankudonnasta kokkauskurssiin tai jotain ihan muuta. Meistä on kivaa ja äärimmäisen tärkeää tehdä asioita yhdessä. Marttayhdistys on kuin nykyaikainen kylän kaivo, jonne kokoonnutaan ikään ja ulkonäköön katsomatta jakamaan kuulumiset, tiedot ja taidot, ilot ja surut. Tervetuloa mukaan toimintaamme!

Yhdistyksemme säännöt

Anarkistimarttojen perustamiskokouksessa perehdyttiin huolella Marttaliiton laatimiin Marttayhdistyksen mallisääntöihin (yhden kokouksen malli). Halusimme lisätä mallisääntöihin muutamia kohtia, jotka tuntuivat meistä tärkeiltä huomioida. Anarkistimarttojen säännöt poikkesivat hieman Marttaliiton mallisäännöistä (poikkeamat säännöissä on merkitty eri värillä). Marttaliiton uudet säännöt meidänkin piti hyväksyä sellaisenaan, koska ne olivat käyneet läpi monivaiheisen tarkistusprpsessin. Ne vanhat, vähän muokatut säännöt löytyvät heti alta pdf-dokumenttina. Lisätietoja ja voimassolevat säännöt löytyvät Marttaliiton sivuilta.

Mahtimartta-pysti vuosimallia 2018.

Mahtimartta

Mahtimarttapysti-kiertopalkinto myönnetään vuosittain tiukkojen perustelujen ja tarkan harkinnan jälkeen äänestyksen perusteella yksittäiselle henkilölle, hyvälle teolle arjessa, järjestölle, liikkeelle, yhdistykselle tai muulle taholle, joka toiminnallaan, asenteellaan ja/tai teollaan on toteuttanut Anarkistimarttamaisia arvoja. Jokainen yhdistyksen jäsen saa ehdottaa yhtä tai useampaa yllämainittua kohderyhmää perusteluineen hallitukselle. Mahtimarttapystin saaja valitaan vuosikokouksessa ja äänestysoikeus on kaikilla läsnä olevilla. Pysti myönnetään vuodeksi kerrallaan ja oletetaan, että se saa haltijan luona arvoisensa paikan.

Kukin pystin saaja on saanut tehtäväkseen vuoden aikana tuunata Mahtimarttaa omalla tavallaan. Nyt on viritelty uusi perinne, jossa Mahtimarttapystin saanut kuvailee muistokirjaan, miten mahtipysti on tuunannut saajansa elämää.

Mahtimarttapystin saajat:

2023: Anja Loikala Anja on monessa mukana ja kekseliäs auttamaan yhdistystä ja yhteistyötahoja. Hän tutustutti meidät uuteen lajiin ja flamencoryhmä Megafoniin. Yhteistyö eri tahojen ja erityisryhmien tekee toiminnastamme merkityksellisempää.

2022: Marja Rahkonen  on oiva ja luotettava neulekerhovastaava, taitava käsityöläinen ja hyvä opastaja. Marja on ystävällinen, innostava ja lojaali sekä sopivasti anarkistihenkinen.

2021: Sirkka Potila Sirkka on lukupiirimme kantavia voimia.
Sen lisäksi, että hän perehtyy asioihin ja kulloisenkin kirjan taustoihin, hänellä on myös analyyttinen tapa käsitellä luettuja kirjoja, joka puolestaan herättää uusia ajatuksia muissa osallistujissa.
Sirkan kulttuurisuhteiden ansiosta olemme saaneet useita kiinnostavia kirjailijavieraita.

2020:  Aura Matikainen on neulekerhon ja lukupiirin aktiivi ja petankkiryhmän perustaja. Lisäksi Aura on loihtinut edulliset ja herkulliset tarjoilut moneen tilaisuuteemme.

2019:  Ansa Lybeck "kertakaikkisen ihanaa "saunamarttaamme"!  Sen lisäksi, että Ansa on varannut monet mainiot saunat ja loihtinut usein niihin vielä tarjottavatkin, Ansa on huokunut kaikissa tapahtumissamme hyvää energiaa ja positiivista mieltä." Ansa on villiyrttien tuntija -retkien vetäjä.

2018:  Mania Alkhatibia, Suomi-Syyria Ystävyysseuran puheenjohtaja on pyyteetön ja tarmokas kulttuurirajojen murtaja ja kotoutumistyön edistäjä.

2017:  Kirsi Marjamäki, Anarkistimarttojen 2015-2016 viestintävastaava ja varapuheenjohtaja, sittemmin puheenjohtaja edisti ja vilkastutti Anarkistimarttojen viestintää monella tapaa. Sillä tiellä on ollut hyvä jatkaa.

2016:  Kaisa Vermasheinä, ihana metsä- ja luonnonkosmetiikkaoppaamme. Kaisa on näyttänyt mallia, kuinka omista haaveista voi tehdä totta. Juuret maassa -yrityksen toiminta on mielestämme erinomainen osoitus tästä.

2015:  Anne Lempinen on aikaansaava ja kaikin puolin toimelias Uudenmaan marttapiirin järjestöpäällikkö. Anarkistimartat-yhdistyksen kätilö.

2014:  Maija Puronkari on ollut aktiivinen hallituksen sihteeri ja varapuheenjohtaja, sittemmin puheenjohtaja.

2013:  Sari Varilo, hallituksen jäsen ja ansiokas sekä idearikas yhdistyksen lukupiirin vetäjä.

2012:  Saana Sandholm, Sivarisukka -kampanjan käynnistäjä ja vetäjä.

2011:  Seija Rintanen toimi viisi ensimmäistä vuotta hallituksen jäsenenä eri tehtävissä, mm. sihteerinä. Nykyisin Seija on neulekerhon toinen vetäjä.

2010 Satu Nurmi toimi viisi ensimmäistä vuotta vuotta hallituksen jäsen eri tehtävissä, mm. puheenjohtajana.